Ma­ri­an­na Kals­ke

Puu­ma­laan suun­ni­tel­laan uut­ta, noin 21 ki­lo­met­rin mit­tais­ta Ta­ri­na­reit­ti 62 -ul­koi­lu­reit­tiä. Suun­nit­teil­la ole­va reit­ti kul­kee Puu­ma­lan kir­kon­ky­läl­tä Sa­han­lah­den kaut­ta Pis­to­hie­kal­le. Ul­koi­lu­rei­tin kir­kon­ky­län ja Sa­han­lah­den vä­li­nen osuus suun­ni­tel­laan ym­pä­ri­vuo­ti­sek­si mo­ni­käyt­tö­rei­tik­si, ja täl­le osuu­del­le teh­dään tal­vi­kau­del­la hiih­to­la­tu. Sa­ha­lah­den ja Pis­to­hie­kan vä­li­nen reit­ti oli­si puo­les­taan ke­sä­ai­kai­nen pyö­räi­ly- ja pa­ti­koin­ti­reit­ti. Kun­nan­joh­ta­ja Nii­na Kuu­van mu­kaan reit­ti edis­tää mat­kai­lun ym­pä­ri­vuo­tis­tu­mis­ta.

– Meil­le on il­mais­tu yri­tys­puo­lel­ta tar­vet­ta täl­lai­sel­le rei­til­le. Var­sin­kin tal­vi­ai­kai­nen reit­ti on ää­rim­mäi­sen tär­keä, jot­ta mat­kai­lu­y­ri­tyk­set pys­tyi­si­vät har­joit­ta­maan ym­pä­ri­vuo­tis­ta toi­min­taa, hän pe­rus­te­lee.

Puu­ma­lan tun­ne­tuin ret­kei­ly­reit­ti lie­nee Norp­pa­pol­ku. Kuu­van mu­kaan se on tul­lut mo­nel­le jo tu­tuk­si, jo­ten uu­si reit­ti on ter­ve­tul­lut lisä Puu­ma­laan. Vaik­ka yri­tys­nä­kö­kul­ma on ol­lut reit­ti­hank­kees­sa mer­kit­tä­väs­sä roo­lis­sa, rei­tis­tä hyö­ty­vät myös muut.

– Pai­kal­li­set, va­paa-ajan asuk­kaat ja mat­kai­li­jat ovat ak­tii­vi­sia luon­nos­sa liik­ku­jia ja tämä uu­si reit­ti pal­ve­lee tie­tys­ti hei­dän­kin tar­pei­taan.

Ta­ri­na­rei­til­le ei ole it­se rei­tin ja opas­tei­den li­säk­si suun­nit­teil­la suu­rem­pia ra­ken­tei­ta, ku­ten ko­tia tai laa­vu­ja. Rei­tin var­rel­ta löy­tyy jo nyt yk­si­tyi­siä pal­ve­lun­tuot­ta­jia, ja Kuu­va ajat­te­lee, et­tä reit­ti voi ava­ta mah­dol­li­suuk­sia myös uu­sil­le yk­si­tyi­sil­le toi­mi­joil­le.

Reit­ti­suun­ni­tel­mia on teh­ty jo hank­keen esi­sel­vi­tys­vai­hees­sa, ja yh­teis­työ maa­no­mis­ta­jien kans­sa on ol­lut tii­vis­tä. Kes­kus­te­lut maa­no­mis­ta­jien kans­sa jat­ku­vat edel­leen. Kuu­van mu­kaan neu­vot­te­lut ovat su­ju­neet pää­o­sin hy­väs­sä yh­tei­sym­mär­ryk­ses­sä.

– Tot­ta­kai se mie­ti­tyt­tää maa­no­mis­ta­jia, kun oman maan läpi tu­lee tuol­lai­nen reit­ti­lin­jaus. Rei­tin tu­lee pal­vel­la käyt­tä­jiä, mut­ta myös tuo­da li­sä­ar­voa ja iloa maa­no­mis­ta­jil­le­kin, Kuu­va sa­noo.

Kun­nan­hal­li­tus päät­ti ko­kouk­ses­saan 24. maa­lis­kuu­ta si­tou­tua hank­keen oma­ra­hoi­tu­so­suu­teen, joka on suu­ruu­del­taan enin­tään 156 000 eu­roa. Hank­keen ko­ko­nais­kus­tan­nuk­set nou­se­vat 520 000 eu­roon, mut­ta 70 pro­sent­tia sum­mas­ta suun­ni­tel­laan ha­et­ta­vak­si Eu­roo­pan alu­e­ke­hi­tys­ra­hoi­tuk­se­na (EAKR).

Täl­lä het­kel­lä rei­tin han­ke­suun­ni­tel­ma on jä­tet­ty ar­vi­oi­ta­vak­si ja pää­tök­siä ul­ko­puo­li­ses­ta ra­hoi­tuk­ses­ta odo­te­taan ju­han­nuk­sen tie­noil­la. Me­nee kui­ten­kin ai­kaa, en­nen kuin ul­koi­li­jat pää­se­vät naut­ti­maan rei­tis­tä.

– Kau­del­la 2026–2027 voi­si ol­la hyvä mah­dol­li­suus sii­hen, et­tä tal­vi­ai­kai­nen reit­ti oli­si kun­ta­lais­ten käy­tös­sä. Vuon­na 2027 val­mis­tui­si rei­tin pi­dem­pi osa Sa­han­lah­des­ta Pis­to­hie­kal­le, Kuu­va to­te­aa.

Puu­ma­lan luon­to­ret­kei­li­jät pi­tä­vät reit­ti­han­ket­ta ter­ve­tul­lee­na li­sä­nä paik­ka­kun­nan ret­kei­ly­rei­tis­töön. Puu­ma­lan luon­to­ret­kei­li­jöi­den pu­heen­joh­ta­ja Han­ne­le Ru­si­la ja ra­has­ton­hoi­ta­ja Lee­na Huik­ko ajat­te­le­vat, et­tä han­ke edis­tää en­nen kaik­kea Puu­ma­lan mat­kai­lua.

– Norp­pa­pol­ku­kin on tuo­nut luon­to­mat­kai­li­joi­ta ja päi­vä­kä­vi­jöi­tä Puu­ma­laan ja teh­nyt paik­ka­kun­taa tun­ne­tuk­si. On hyvä, et­tä myös toi­sel­le puo­lel­le Puu­ma­laa tu­lee vas­taa­via mah­dol­li­suuk­sia ul­koi­luun ja liik­ku­mi­seen, Huik­ko sa­noo.

Uu­del­la rei­til­lä ret­kei­li­jä voi it­se mää­ri­tel­lä kul­ke­man­sa rei­tin pi­tuu­den, sil­lä ky­sees­sä on yh­den­suun­tai­nen reit­ti, jol­la voi kään­tyä ym­pä­ri kos­ka ta­han­sa.

Puu­ma­lan luon­to­ret­kei­li­jät ovat ol­leet ai­em­min ak­tii­vi­ses­ti mu­ka­na pai­kal­li­sen ret­kei­ly­reit­ti­ver­kos­ton ke­hit­tä­mi­ses­sä. Ru­si­la ja Huik­ko ker­to­vat, et­tä Norp­pa­pol­ku syn­tyi luon­to­ret­kei­li­jöi­den aloit­tees­ta ja kir­kon­ky­läl­lä si­jait­se­va Hii­si­pol­ku on niin ikään Puu­ma­lan luon­to­ret­kei­li­jöi­den ide­oi­ma.

– Kun­ta on ot­ta­nut mei­dän tar­peem­me huo­mi­oon erit­täin hy­vin. Siel­lä on ol­lut hy­vin myön­tei­nen asen­ne, Ru­si­la ke­huu.

Ta­ri­na­rei­tin suun­nit­te­luun luon­to­ret­kei­li­jät ei­vät ole osal­lis­tu­neet, mut­ta Ru­si­la ja Huik­ko nä­ke­vät mah­dol­li­suu­den osal­lis­tua hank­kee­seen rei­tin val­mis­tu­es­sa.

– Voi­sim­me jär­jes­tää sel­lais­ta käy­tän­nön toi­min­taa. Esi­mer­kik­si kä­ve­ly­ret­kiä, joil­la voi­si läh­teä yh­des­sä kat­so­maan uut­ta reit­tiä. Mik­si ei pyö­räil­len­kin, Ru­si­la vi­si­oi.

Luon­to­ret­kei­li­jät toi­vo­vat, et­tä ret­kei­ly­rei­tin pe­rus­pal­ve­lut ovat kun­nos­sa, jot­ta luon­to säi­lyi­si mah­dol­li­sim­man hy­väs­sä kun­nos­sa. Hui­kon mu­kaan esi­mer­kik­si Norp­pa­po­lun var­rel­le il­mes­tyi var­sin­kin rei­tin al­ku­ai­koi­na lu­vat­to­mia tu­li­paik­ko­ja, joi­ta piti käy­dä ai­ka ajoin pur­ka­mas­sa pois.

– Ret­kei­li­jöil­lä pi­tää ol­la tie­dos­sa mis­sä on ves­sa, ros­kis ja tu­li­paik­ka, jos­sa läm­mit­tää eväi­tä. On myös tär­ke­ää, et­tä pol­ku on mer­kit­ty, jot­ta kul­ki­jat ei­vät ek­sy lu­vat­ta yk­si­tyi­sa­lu­eil­le, Huik­ko sa­noo.

Kai­ken kaik­ki­aan Ru­si­la ja Huik­ko pi­tä­vät Puu­ma­lan ret­kei­ly­rei­tis­töä kat­ta­va­na. He kui­ten­kin ko­ke­vat, et­tä osa rei­teis­tä on pai­nu­nut hie­man unoh­duk­siin.

– Kuk­keis­ten­pol­ku on ol­lut en­nen enem­män esil­lä, mut­ta ny­kyi­sin sii­tä pu­hu­taan vä­hem­män. Ajat­te­len, et­tei ai­na tar­vit­se kek­siä uut­ta, vaan voi­si nos­taa jo ole­mas­sa­o­le­vien reit­tien pro­fii­lia, Huik­ko poh­tii.