Hätinvirralle tulee varalossi

Jos lossiin tulee tekninen ongelma, se on mantereen puolella paremmin huollon tavoitettavissa. Kun päälautta on kalturissa kiinni, varalauttaa voidaan käyttää kiertotienä.

Hätinvirran lauttarantaan rakennetaan parhaillaan uutta lossilaituria nykyisen viereen. Käytännössä siitä tulee laituri varalossille, joka siirretään Kietävälästä Hätinvirralle.

-Jos nykyiselle lossille tulee vahinkoja tai se menee rikki, tätä kautta pystytään pitämään varayhteys saareen, kun varsinainen lautta on huollossa mantereen puoleisella laiturilla, selventää työnjohtaja Vesa Gabel Savon Kuljetus Oy:stä.

Urakka alkoi viime viikolla louheen ajolla ja louheverhouksen korjauksella.

Lossilaiturille tulee leveyttä noin kahdeksan metriä. Siihen tarvitaan kalliolouhetta arviolta noin tuhat tonnia, joka toimitetaan paikalliselta yrittäjältä reilun kilometrin päästä. Lossikalturista, johon lossi kiinnittyy, tulee kuusi metriä leveä. Kalturin kiinnittämiseen tarvittavat betoniset kulmatuet nostettiin paikoilleen viime torstaina.

-Seudulle tarvitaan varalauttapaikka. Kun tuli eteen, että Kietävälän paikka hajoaa ja varalautalle oli joka tapauksessa tehtävä uusi sijoituspaikka, se oli järkevämpi laittaa Hätinvirtaan. Saaresta ei ole muuta yhteyttä pois kuin lautta ja siellä se turvaa liikenteen parhaiten, perustelee Varsinais-Suomen Ely-keskuksen tieinsinööri Tapani Jaakkola.

Luet aiheesta lisää tuoreesta Puumala-lehdestä.