Han­na-Mari Tyr­väi­nen

Puu­ma­la-leh­ti jär­jes­ti tors­tai­na Yrit­tä­jäil­lan, jon­ka pää­pu­hu­ja­vie­ras Jani Hal­me tun­ne­taan pait­si me­di­au­ras­taan myös vah­vas­ta si­tees­tään Sai­maan seu­dul­le. Hal­me tun­nus­ti heti kyt­kök­sen­sä Puu­ma­laan.

– Puu­ma­la on tut­tu ja tär­keä paik­ka. Nuo­re­na poi­ka­na tul­tiin ju­han­nuk­se­na Pis­to­hie­kal­le "syn­tiä har­joit­ta­maan", ja toi­min myös Ra­Ju­Pu­Su:n kir­jeen­vaih­ta­ja­na. Sit­tem­min olen seu­ran­nut Puu­ma­laa jopa ka­teel­li­se­na. Lä­hi­vuo­det ovat koh­del­leet tei­tä poik­keuk­sel­li­sen hy­vin, hän to­te­si.

– Teil­lä on va­lo­voi­mai­sia lä­het­ti­läi­tä. Puu­ma­la­lai­set ovat hä­pei­le­mät­tö­män yl­pei­tä ko­ti­kun­nas­taan ja sitä tuo­daan esiin. On ol­lut kiva huo­ma­ta se muu­tos. Mi­nul­la on ka­ve­rei­ta, joil­la oli viis vuot­ta sit­ten mök­ki Sai­maal­la. Nyt se on Puu­ma­las­sa. Sii­nä on sel­vä ero, vel­mui­li Hal­me.

Hal­me piti ti­lai­suu­des­sa in­nos­ta­van ja käy­tän­nön­lä­hei­sen pu­heen­vuo­ron ta­ri­nan­ker­ron­nan ja mark­ki­noin­nin mer­ki­tyk­ses­tä. Hä­nen mu­kaan­sa ta­ri­na on maa­il­man te­hok­kain vies­tin­nän muo­to – se huo­ma­taan, muis­te­taan ja ker­ro­taan eteen­päin.

– Jo­kai­nen kun­ta, yri­tys, leh­ti, ta­pah­tu­ma tai tuo­te ha­lu­aa, et­tä sii­tä ker­ro­taan tyy­liin "olet­ko kuul­lut et­tä...". Ta­ri­noi­tet­tu vies­ti on yli­voi­mai­nen. Se huo­ma­taan kai­ken vies­ti­ko­hi­nan kes­kel­tä pa­rem­min ja se jää mie­leen. Iha­nin­ta on, et­tä se on help­po ker­toa eteen­päin.

– Olen kuul­lut lu­kui­sia ta­ri­noi­ta Puu­ma­las­ta. Ajoin it­se vii­me ke­sä­nä saa­ris­to­rei­tin ja mi­nä­hän mark­ki­noin sen jäl­keen Puu­ma­laa mak­sut­ta, kos­ka se reit­ti oli mi­nul­le ta­ri­na.

Hal­me ko­ros­ti, et­tä hyvä ta­ri­na pe­rus­tuu poik­keuk­seen. Sii­hen, et­tä jo­kin asia on eri ta­val­la kuin muu­al­la. Juu­ri se asia jää mie­leen ja ker­ro­taan eteen­päin.

– Ai­na kun pu­hu­taan jos­tain kieh­to­vas­ta fir­mas­ta, kun­nas­ta, ta­pah­tu­mas­ta tai tuot­tees­ta, ai­vot suo­dat­ta­vat kai­kes­ta ai­neis­tos­ta esiin sen poik­keuk­sen. Sa­han­lah­ti on ai­van val­ta­van kau­niil­la pai­kal­la ja poik­keus ker­ro­taan ai­na en­sin, ot­ti Hal­me esi­mer­kik­si.

Vies­tin­nän am­mat­ti­lai­nen muis­tut­ti, et­tei mark­ki­noin­ti ole pi­ka­voit­to­jen laji, vaan pi­dem­pien muis­ti­jäl­kien luo­mis­ta.

– Mark­ki­noin­tiin koh­dis­tuu ai­van koh­tuut­to­mia odo­tuk­sia. Usein kuu­lee, mik­si kaup­pa ei käy, vaik­ka lai­tet­tiin leh­teen il­moi­tus. Ih­mi­sen käyt­täy­ty­mi­nen muut­tuu hi­taas­ti. Mark­ki­noin­ti on tois­tu­vaa tuup­pi­mis­ta oi­ke­aan suun­taan, sel­vit­ti Hal­me.

Sik­si tun­net­tuus on kai­ken pe­rus­ta. Os­to­pää­tös me­nee tar­pees­ta kiin­nos­tuk­seen ja ha­luun hank­kia pal­ve­lu tai ta­va­ra, joka joh­taa toi­min­taan.

– "Ei ole har­kin­nas­sa, el­lei ole tie­dos­sa" on mark­ki­noin­nin tär­kein sään­tö. Ku­kaan ei har­kit­se tei­dän pal­ve­lu­an­ne, el­lei tie­dä sen ole­mas­sa­o­los­ta. Tois­to li­sää te­hoa, ei­kä Suo­mes­sa voi yli­mark­ki­noi­da.

Hal­me ko­ros­ti eri­tyi­ses­ti pai­kal­lis­leh­tien mer­ki­tys­tä vies­tin­nän ja yh­tei­söl­li­syy­den ra­ken­ta­ji­na.

– Mark­ki­noin­ti on va­paa­eh­tois­ta, mut­ta se kan­nat­taa. Kan­nat­taa luot­taa ta­ri­naan ja ker­toa se tois­tu­vas­ti. Näis­sä asi­ois­sa pai­kal­lis­leh­ti on eri­no­mai­nen kump­pa­ni. Se ta­voit­taa ih­mi­set. Se tu­kee puu­ma­la­lais­ta elä­män­laa­tua ja mei­nin­kiä ta­val­la, joka on ihail­ta­vaa. Ly­hy­es­ti sa­not­tu­na mark­ki­noin­ti on kil­pai­lu­e­dun kom­mu­ni­koi­mis­ta.

In­no­tools Yrit­tä­jä Mika Sjö­holm ot­ti lu­en­non jäl­keen Hal­met­ta hi­has­ta kiin­ni, lah­joit­ta­en hä­nel­le pa­ke­tin säh­kös­taat­ti­sia muis­ti­lap­pu­ja. Kel­tai­set vies­ti­la­put ovat Puu­ma­laan vuo­den vaih­tees­sa Tu­rus­ta muut­ta­neen yh­ti­ön pää­tuo­te

– Il­las­ta jäi mie­leen ta­ri­nan tär­keys, eri­lai­suus ja sen ko­ros­ta­mi­nen sekä mi­ten erot­tua muis­ta. Meil­lä on to­si­a­si­as­sa juu­ri sel­lai­nen tuo­te, mil­lä me ero­tum­me 3M:stä eli niis­tä kel­tai­sis­ta lii­ma­poh­jai­sis­ta la­puis­ta. Toki iso ky­sy­mys on se väy­lä, mil­lä löy­tää asi­ak­kaan, to­te­si Sjö­holm.

Muut­to Tu­rus­ta oli In­no­tool­sil­le iso muu­tos ja teh­das käyn­nis­te­lee par­hail­laan tuo­tan­to­lin­jo­ja Ta­ka­ku­jal­la.

– Seu­raa­va vai­he on sit­ten, mi­ten me hyö­dyn­näm­me tä­män luon­non­kau­niin pai­kan. Var­mas­ti se oma ta­ri­na ra­ken­ne­taan nyt Puu­ma­lan kaut­ta. Tääl­tä tu­lee täl­lai­nen tuo­te, jota voi­daan myy­dä ym­pä­ri maa­il­maa. Yh­ti­ön tuot­teis­ta me­nee täl­lä het­kel­lä yli 90 % vien­tiin.

Ete­lä-Sa­von uu­si maa­kun­ta­joh­ta­ja Hei­ni Utu­nen ha­lu­aa tuo­da maa­kun­nan vah­vuu­det roh­ke­as­ti esiin. Hän pai­not­taa myös ta­ri­nan­ker­ron­nan ja yh­tei­sen ää­nen mer­ki­tys­tä alu­een ke­hit­tä­mi­ses­sä.

Maa­kun­ta­lii­ton kes­kei­siä teh­tä­viä ovat alu­e­ke­hi­tys­ra­ho­jen koor­di­noin­ti, maa­kun­ta­kaa­voi­tus ja edun­val­von­ta. Utu­sen mu­kaan Ete­lä-Savo tar­jo­aa vas­tauk­sia ai­kam­me suu­riin ky­sy­myk­siin, ku­ten oma­va­rai­suu­teen, huol­to­var­muu­teen ja luon­non mo­ni­muo­toi­suu­teen.

– Sii­nä Ete­lä-Sa­vol­la on isom­pi roo­li, mil­tä se eh­kä täl­lä het­kel­lä näyt­täy­tyy­kään koko Suo­men alu­e­ke­hi­tyk­sen ku­vas­sa. Sitä me ha­lu­am­me Maa­kun­ta­lii­tos­sa puo­lus­taa. Sik­si toi­von, et­tä me kaik­ki miet­ti­sim­me, mikä on Ete­lä-Savo kym­me­nen vuo­den ku­lut­tua ja mi­hin me ha­lu­am­me.

Utu­nen toi­voo, et­tä tu­le­vai­suu­des­sa kun­nat voi­si­vat kes­kit­tyä ke­hit­tä­mi­seen, ei­vät sel­viy­ty­mi­seen.

– Sii­nä toi­von, et­tä saam­me sa­noi­tet­tua sel­lai­sen ta­ri­nan, joka myös kuul­laan ja ym­mär­re­tään esi­mer­kik­si Hel­sin­gis­sä, et­tei mei­dän tar­vit­se ai­na yrit­tää puo­lus­taa ja pe­rus­tel­la, mik­si alu­e­ke­hi­tys­tä täy­tyy teh­dä. Pi­täi­si saa­da aja­tus yh­tei­ses­tä Eu­roo­pas­ta, jos­sa ta­sa­taan alu­ei­den vä­li­siä ero­ja.