Han­na-Mari Tyr­väi­nen

Puu­ma­lan taa­ja­ma­liit­ty­män in­fo­pur­jeel­le py­säh­ty­nyt Sant­tu Nie­mi to­te­aa il­man ole­van kyl­mem­pi kuin Kou­vo­las­sa, jos­ta hän tuli. Mei­ne Oy:n jä­te­au­ton­kul­jet­ta­ja ot­taa toi­mit­ta­jan kyy­tiin ja läh­tee seu­raa­vak­si Kot­kat­saa­ren alu­e­ke­räys­pis­teel­le.

– Tyh­jen­te­len pi­ka­kont­te­ja eli nii­tä iso me­tal­li­sia ke­räy­sas­ti­oi­ta, joi­ta on jä­te­pis­teil­lä. Otin jo pari kont­tia mat­kal­la ja nyt läh­de­tään käy­mään sil­lan toi­sel­la puo­lel­la, ker­too Nie­mi.

Nie­mi on työs­ken­nel­lyt ja­ke­lu­au­ton­kul­jet­ta­ja vii­mei­set kol­me vuot­ta.

– Hy­vin olen viih­ty­nyt. Tyk­kään sii­tä, et­tä töi­tä saa teh­dä it­se­näi­ses­ti, ei­kä ku­kaan hen­gi­tä koko ajan nis­kas­sa. Työn­joh­to on hy­vin jous­ta­va, hän sa­noo.

Pu­he­li­as ja hy­vän­tuu­li­nen kul­jet­ta­ja miet­tii, et­tei omas­sa työs­sä tai­da huo­no­ja puo­lia ol­la­kaan. Jos nyt jo­tain pi­tää mai­ni­ta, niin sää­o­lo­suh­teet, sil­lä ko­vil­la pak­ka­sil­la lait­teet ei­vät toi­mi kun­nol­la.

– On myös koko ajan vä­hän kii­re. Var­sin­kin aja­es­sam­me as­ti­a­tyh­jen­nyk­siä yri­tyk­sil­le ja kau­poil­le. Puu­ma­las­sa teem­me kun­tau­rak­kaa ja kier­räm­me asui­na­lu­ei­den ros­kik­sia. Tämä on sii­tä ki­vaa, et­tei au­tos­ta tar­vit­se hyp­piä koko ajan ulos ja aja­mis­ta on enem­män, hän sa­noo.

Kot­kat­saa­ren alu­e­ke­räys­pis­teel­le saa­vut­ta­es­sa Nie­mi pe­ruut­taa jä­te­au­ton ros­ka­kon­tin eteen ja käy avaa­mas­sa sen kan­net.

– Hyd­rau­liik­ka­öl­jy ei ole vie­lä oi­kein läm­men­nyt ja tämä on vä­hän hi­das­ta, hän sa­noo ot­ta­es­saan vas­taan lait­tees­ta tu­le­vaa hih­naa.

Le­veä hih­na kiin­ni­te­tään jä­te­kon­tin ta­ka­o­saan, jot­ta se saa­daan nos­tet­tua pys­tyyn tyh­jen­nys­tä var­ten. Ros­ka­kont­ti al­kaa nous­ta hi­taas­ti ja jä­te­au­toon va­luu ka­sa­päin ros­ka­pus­se­ja sekä tal­vi­ken­gät, rik­ka­la­pio ja iso ve­si­äm­pä­ri.

Pak­ka­riin mah­tuu jä­tet­tä 5300 ki­loa. Nie­mi ajaa Puu­ma­las­sa en­sin se­ka­jä­te­kier­rok­sen ja käy tyh­jen­tä­mäs­sä sen Mik­ke­liin Met­sä-Sai­ri­lan jä­te­kes­kuk­seen. Sen jäl­keen hän pa­laa ta­kai­sin Puu­ma­laan ke­rää­mään muo­vit, jot­ka läh­te­vät Lap­peen­ran­taan.

– Tämä on tal­vel­la ihan puh­das­ta hom­maa, mut­ta ke­säl­lä jä­te­kuor­mas­sa on pal­jon kai­ken­lai­sia nes­tei­tä, jot­ka rois­ku­vat pa­ka­tes­sa. Tämä on nyt ai­ka no­pe­aa, mut­ta ke­säl­lä ros­ka-as­ti­at ovat ihan täyn­nä ja sil­loin on käy­tä­vä usein vä­li­ki­pil­lä au­ton täyt­ty­es­sä, hän sa­noo.

Mat­ka jat­kuu Vil­ja­kan­saa­ren alu­e­ke­räys­pis­teel­le, jos­sa on kuu­si se­ka­jä­te­kont­tia. Kon­tit tyh­jen­ne­tään kah­des­ti vii­kos­sa ja ta­lous­jät­teen jou­kos­sa voi ol­la lä­hes mitä ta­han­sa.

Ihan kiu­kais­ta läh­tien. En tie­dä, mitä ih­mi­sen mie­les­sä on liik­ku­nut, kun on sen sin­ne työn­tä­nyt. Yri­täm­me ot­taa kaik­ki yli­mää­räi­set pois, mut­ta jos ta­va­ra pai­naa lii­kaa, sin­ne­hän se jää ja la­ji­tel­ta­vak­si erik­seen kaa­to­pai­kal­la, hän sa­noo.

– Ih­me­tyt­tää, min­kä vuok­si po­ruk­ka työn­tää ros­kik­seen kaik­kea mah­dol­lis­ta, kun ne voi vie­dä erik­seen me­tal­lin­kier­rä­tyk­seen. Sii­tä tu­lee vain li­sä­las­kua kun­nal­le tai asuk­kail­le.

Nie­mi miet­tii, et­tä kyse on vain ih­mis­ten lais­kuu­des­ta.

– Vä­lil­lä näyt­tää, et­tä sin­ne tyh­jen­ne­tään ihan kaik­ki va­ras­tois­ta. Aja­tel­laan pää­se­vän hel­pom­mal­la, kun jä­te­tään vaan tä­hän. Me jou­dum­me kui­ten­kin mät­tä­mään kaik­ki kä­sin kyy­tiin ja sii­vo­a­maan ym­pä­ris­tön, hän sa­noo.

-Ker­ran tän­ne oli työn­net­ty kas­vi­huo­ne. Kont­ti oli ihan täyn­nä ja kas­vi­huo­ne än­get­ty pääl­lim­mäi­sek­si. Kun kont­ti nos­tet­tiin pys­tyyn, ei­hän ta­va­ra läh­te­nyt va­lu­maan siel­tä alas. Ai­ka kau­an sain ha­ka­ta le­kal­la kas­vi­huo­net­ta rik­ki.

Nie­mi kui­ten­kin ke­huu, et­tä pää­o­sin ih­mi­set osaa­vat la­jit­te­lun ja ovat kier­rä­tyk­ses­sä var­sin tun­nol­li­sia.

Myös hy­vää ja käyt­tö­kun­tois­ta ta­va­raa hei­te­tään pal­jon pois. Vii­mek­si Nie­mi pe­las­ti jä­te­au­ton ki­dal­ta Sti­gan eh­jän pat­ja­liu­ku­rin.

– Otin sen tal­teen lap­sil­le­ni. Kat­soin, et­tä sa­man­lai­nen mak­saa Pris­mas­sa nel­jä­kymp­piä. Myös lät­kä­mai­lo­ja on löy­ty­nyt pal­jon. Oli­si­han sitä vaik­ka mitä, mut­ta ai­na ei raas­ki ot­taa kaik­kea ro­jua mu­kaan, hän sa­noo.

Erään kot­ka­lais­kau­pan ener­gi­a­jät­teen jou­kos­sa oli vas­ti­kään uu­sia ja käyt­tä­mät­tö­miä led-jou­lu­va­lo­ja, jois­sa oli -50 pro­sen­tin hin­ta­la­put.

– Ihan tur­haa haas­kaus­ta, kun ta­va­rat voi­si an­taa jol­le­kin. Kau­pat heit­tä­vät myös to­del­la pal­jon ruo­kaa bi­o­jät­tee­seen. Se on jän­nää, kun on pal­jon vä­hän­va­rai­sia ih­mi­siä, joil­la ei ole os­taa jo­ka­päi­väis­tä ruo­kaa. Ihan jär­kyt­tää mät­tää kyy­tiin kal­lii­ta lo­hia, jot­ka ei­vät ole vält­tä­mät­tä edes päi­väys­van­ho­ja, mut­ta kau­poil­la on omat sään­nöt, ei­kä nii­tä voi­da myy­dä.

Kont­ti on tyh­jen­net­ty ja Nie­mi läh­tee seu­raa­vak­si Hu­ris­sa­loon. Päi­vän len­kil­le ker­tyy mat­kaa rei­lut 300 ki­lo­met­riä.

Puu­ma­lan haja-asu­tu­sa­lu­eil­la on yh­teen­sä 25 alu­e­ke­räys­pis­tet­tä. Par­ta­lan­saa­ren kah­ta pis­tet­tä hoi­taa RL-pal­ve­lut Sul­ka­val­ta kä­sin ja muis­ta vas­taa Mei­ne Oy. Kir­kon­ky­läl­lä kiin­teis­tö­jen se­ka­jät­teen, bi­o­jät­teen ja ta­lo­yh­ti­öi­den pak­kaus­jät­teen hoi­taa R. & A. Här­kö­nen Oy.

Puu­ma­lan kun­nan ym­pä­ris­tö­sih­tee­ri Timo Hä­mä­läi­nen ei osaa sa­noa, pal­jon­ko Puu­ma­las­ta läh­tee se­ka­jä­tet­tä Met­sä-Sai­ri­laan vuo­sit­tain, mut­ta vuon­na 2022 se­ka­jät­teen vas­taa­no­ton kil­pai­lu­tuk­ses­sa pyy­det­tiin tar­jous­ta 830 ton­nis­ta. Tuol­loin yh­teis­kus­tan­nuk­set oli­vat kun­nal­le noin 295 000 eu­roa.

– Jä­te­mää­rät vaih­te­le­vat suu­res­ti vuo­de­nai­ko­jen mu­kaan. Ke­säl­lä voi kuu­kau­den jä­te­mää­rä ol­la kol­min­ker­tai­nen tal­veen ver­rat­tu­na, to­te­aa Hä­mä­läi­nen.