Tii­na Judén

Ho­tel­li- ja mat­kai­lu­a­lal­la pit­kään työs­ken­nel­lyt Ma­ri­An­ne Hau­ta­nie­mi on aloit­ta­nut Puu­ma­lan kun­nan uu­te­na pal­ve­lu­neu­vo­ja­na tam­mi­kuun alus­sa. Hau­ta­nie­mi on pa­luu­muut­ta­ja, sil­lä hän on syn­ty­pe­räi­nen puu­ma­la­lai­nen. Opis­ke­lu- ja työ­e­lä­mä vei kui­ten­kin nuo­re­na men­nes­sään Kes­ki-Suo­men kaut­ta Hel­sin­kiin.

Nyt pian 90-vuo­ti­aas­ta äi­dis­tä huo­leh­ti­mi­nen ja ko­ti­seu­tu­rak­kaus toi hä­net ta­kai­sin. Toi­nen koti on sil­ti vie­lä Hel­sin­gis­sä.

Kie­li­tai­toi­nen nai­nen odot­taa jo tu­le­vaa ke­sää, jol­loin pal­ve­lu- ja mat­kai­lu­neu­von­nas­sa vi­li­see myös ul­ko­maa­lai­sia mat­kai­li­joi­ta.

– Asi­a­kas­pal­ve­lu on mi­nul­le sy­dä­men asia, joka on oh­jan­nut ura- ja työ­pai­kan va­lin­to­ja­ni läpi elä­män. Vii­mei­set kym­me­nen vuot­ta olen ol­lut op­pi­lai­tos­maa­il­mas­sa toi­mis­to­työs­sä. Olen myös kou­lut­tau­tu­nut äs­ket­täin Suo­men Yrit­tä­jä­o­pis­ton Lii­ke­ta­lou­den am­mat­ti­tut­kin­toon, Joh­don as­sis­tent­ti -lin­jal­la.

Pal­ve­lu­neu­vo­jan työs­sä Puu­ma­las­sa puo­let on hal­lin­nol­lis­ta työ­tä, muun mu­as­sa lau­ta­kun­tien sih­tee­rin teh­tä­viä ja las­ku­jen kier­rä­tys­tä hy­väk­syt­tä­väk­si. Asi­a­kas­pal­ve­lu­puo­li taas on oi­kea mo­ni­ot­te­li­jan tai­don­näy­te, sil­lä ny­ky­a­jan kun­nan­vi­ras­to on lä­hes kaik­kea. Se on po­lii­si, pank­ki ja Ke­lan toi­mis­to.

– Kyl­lä tämä on myös Ke­lan etä­pal­ve­lu­pis­te, jo­ten me neu­vom­me, mi­ten yh­teys Ke­laan saa­daan eril­li­ses­sä ti­las­sa, jos­sa on jär­jes­tet­ty etäyh­teys. Teh­tä­viä on myös oi­keu­sa­pu­toi­mis­ton ja digi- ja vä­es­tö­tie­to­vi­ras­ton asi­ois­sa. Au­tam­me myös pan­kin lo­ma­ke­a­si­ois­sa ja an­nam­me neu­von­taa mak­su­pal­ve­lun osal­ta.

Edel­lä mai­nit­tu Oi­keus­pal­ve­lu­vi­ras­to jär­jes­tää oi­keu­sa­vun, edun­val­von­nan sekä ta­lous- ja vel­ka­neu­von­nan pal­ve­lu­ja.

Haas­tat­te­lu­het­kel­lä eni­ten asi­oin­tia ovat saa­neet ai­kaan kun­to­sa­li­kort­tien ak­ti­voin­nit ja ur­hei­lu­hal­lin lii­kun­ta­sa­lin ja kii­pei­ly­sei­nän va­rauk­set. Pää­kau­pun­ki­seu­tu­lai­se­na Hau­ta­nie­meä ih­me­tyt­tä­vät ti­lo­jen edul­li­set hin­nat ja jous­ta­va va­raus­mah­dol­li­suus.

Pal­ve­lu­neu­vo­jan teh­tä­vät ovat laa­ja-alai­sia ja oh­jaa­via. Kun­nan­vi­ras­tos­ta hoi­de­taan jopa ka­las­tus­lu­pa-asi­oi­ta.

– Täs­sä huo­maa, et­tä mitä ta­han­sa voi­daan ky­syä, kun paik­ka­kun­nal­la ei ole enää pank­kia, ei­kä pos­tia. Tämä on sel­lai­nen yleis­pis­te, Hau­ta­nie­mi ker­too.

Hä­nen työ­huo­neen­sa kun­nan­ta­lol­la on ai­van asi­a­kas­pal­ve­lu­pis­teen vie­res­sä. Ik­ku­nas­ta nä­kyy lap­suu­des­ta saak­ka tut­tu mai­se­ma, Sai­maa.

Oman äi­din ikään­ty­es­sä Hau­ta­nie­mi on ko­ke­nut van­hus­ten aut­ta­mi­sen tär­ke­ä­nä asi­a­na.

– Van­huk­set ovat tär­kei­tä ja mi­ten ison haas­teen edes­sä he ovat di­gi­ta­li­saa­ti­on val­la­tes­sa maa­il­maa. Heil­lä on vai­ke­aa, jos ei ole lä­hei­siä, jot­ka aut­ta­vat.

Hau­ta­nie­men mu­kaan mo­net ikäih­mi­set päi­vit­te­le­vät vä­he­ne­viä pal­ve­lui­ta ja har­mi­tus­ta ai­heut­taa se, et­tei etä­pal­ve­lui­ta osa­ta käyt­tää. Jo­no­tu­sai­ka pal­ve­luun kuin pal­ve­luun on mo­nes­ti tur­han pit­kä. Te­ko­ä­lyl­lä teh­tä­vät hui­jaus­pu­he­lut tai -vies­tit ovat myös yk­si mah­dol­li­nen kom­pas­tus­ki­vi.

– Ei­vät van­huk­set vält­tä­mät­tä ym­mär­rä, et­tä pi­täi­si ol­la epä­luu­loi­nen, Hau­ta­nie­mi poh­tii.