Tiina Judén
Suur-Saimaan ympäriajo cruisaillaan tänä kesänä jo 30. kertaa. Puumalasta löytyy innokkaita vanhojen autojen harrastajia, kuten isä ja poika Kyösti ja Antti Vesterinen, Topi Kontinen sekä Arto Sopanen mukanaan veljenpojanpoikansa Artturi. Autoharrastajat olivat ajaneet upeat autovanhuksensa Sahanlahden rantahietikolle viime perjantaina. Kuvaukselliset kaunottaret loistivat ilta-auringossa ja odottavat nyt Suur-Saimaan ympäriajoa, joka koittaa juhannuksen jälkeisenä viikonloppuna 29.–30. kesäkuuta.
Autot lähtevät kierrokselleen lauantaina 29.6. aamuyhdeksältä Lappeenrannasta Auto-Kilta Oy:n pihalta ja ajavat sieltä Ruokolahdelle, jossa on rasti Eukonaukiolla. Ruokolahdelta ajetaan Puumalan ja Anttolan sataman kautta kohti Mikkeliä, jossa yövytään. Mobilistien iltatapahtuma järjestetään Mikkelin raviradalla, jossa palkitaan muun muassa 30 kertaa reitin ajanut Olavi Nenonen Pieksämäeltä. Sunnuntaina matka jatkuu Saimaan eteläpuolelta kohti Lappeenrantaa, jonne kierros päättyy iltapäivän aikana.
Pekka Kiiski Mikkelin Mobilisteistä kertoo, että kiertue on Puumalassa lauantaina noin klo 11.30. Noin 280 ajoneuvoa kokoontuu yhtenäiskoulun kentällä ja ruokailee sen jälkeen Sahanlahti Resortissa.
– Autot lähtevät 45 sekunnin välein Lappeenrannasta. Lähtöaika on siis jaksotetusti pitkä, yli kolme tuntia, sillä 0-auto lähtee klo 9 ja viimeinen klo 12.25. Ajajat saavat puuhapussin ja ajokartan, Kiiski kertoo.
Sahanlahdessa ennakkonäyttelyssä olleista upeista autoista vanhin oli Topi Kontisen vuoden 1951 Mercedes Benz, joka on ollut Kontisen omistuksessa jo 20 vuotta, josta seitsemän vuotta Kontinen on autolla ajanut.
– Koneremontti siihen oli tehty, kun ostin auton, mutta 2,5 vuotta olen teettänyt siihen kaiken uusiksi. Jos tämän Saksaan myisi, voisi autosta saada paljonkin. Katsoin, että samanlaisesta vuoden 1952 mallista pyydettiin Saksassa 140 000 euroa, Kontinen paljastaa.
Hän ei ole kuitenkaan myymässä upeaa museoautoaan, vaan osallistuu sillä vanhojen autojen ajotapahtumiin ja nauttii ajamisesta.
Kyösti Vesterinen omistaa lähes yhtä vanhan, vuoden 1960 Volvo 544 PV erikoismallin, joka on nelivaihteinen ja siinä on avattavat takaikkunat, toisin kuin Suomen vastaavissa malleissa, joissa on kolme vaihdetta ja umpinaiset ikkunat takana.
– Ostin tämän itselleni 60-vuotislahjaksi Alajärveltä, Vesterinen kertoo.
Hänen pojallaan Antti Vesterisellä on upealla lakkamaalilla maalattu punainen Volvo Amazon, jossa on 2-litrainen moottori.
– Ostin tämän vuonna 1988 ja maalautin sekä remontoin täydellisesti 1990-luvulla. Ajoin sillä yhden kokonaisen pakkastalvenkin ja selvisin. Sitten annoin sen pojalleni Antille, isä-Vesterinen kertoo.
Amazonin lasissa on vuoden 1996 veromerkkikin lasissa. Kesäautoharrastus yhdistää isää ja poikaa, jotka ovat ostaneet myös pienoismallit autoistaan. Kyösti Vesterisen autotallissa lymyää myös vuoden 1976 Honda 550 California sekä vuoden 1968 Sport tunturimopo. Pappatunturin hän osti edesmenneeltä kauppaneuvokselta, Einari Hatakalta.
– Se oli 35 vuotta vanha romupaska, josta syntyi melkoinen yllätys, kun sitä neljä vuotta laittoi. Poika oli kuin uusi ja vähintään 3000 euron arvoinen. Vuoden 1960 pappatunturihan on legenda, joka kulki niin lujaa, että vauhtia piti säätää, hän toteaa.
Arto Sopanen osallistuu ympäriajoon isänsä vanhalla Volkswagen Kuplalla, joka on vuosimallia 1973.
– Tämä on ollut uudesta lähtien edesmenneellä isälläni Artturilla. Pikkuhiljaa olemme tätä laitelleet ja nykyään tämä toimii kesäautona ja on museoreksiterissä, Sopanen kertoo.
Sopasen velejenpojanpoika Artturi on ollut isosedän kyydissä ja oli nytkin mukana näyttämässä ympäriajoon osallistuvia autoja. Arto Sopanen osallistuu noin 4–5 ajoihin kesän aikana.
Parkissa on myös vuoden 1976 sininen Opel Kadett C-malli, jonka Sopanen kertoo ostaneensa puumalalaiselta Tuula Ruuskaselta. Lisäksi häneltä löytyy erikoinen venäläinen IC-moottoripyörä eli ”issukka” sekä pappatunturimopo.
Suur-Saimaan Ympäriajon järjestävät yhteistyössä Mikkelin Mobilisitit ry ja Etelä-Karjalan Vanhat Ajoneuvot ry. Järjestelyihin osallistuu paljon vapaaehtoisia.