Tii­na Judén

Suur-Sai­maan ym­pä­ri­a­jo crui­sail­laan tänä ke­sä­nä jo 30. ker­taa. Puu­ma­las­ta löy­tyy in­nok­kai­ta van­ho­jen au­to­jen har­ras­ta­jia, ku­ten isä ja poi­ka Kyös­ti ja Ant­ti Ves­te­ri­nen, Topi Kon­ti­nen sekä Ar­to So­pa­nen mu­ka­naan vel­jen­po­jan­poi­kan­sa Art­tu­ri. Au­to­har­ras­ta­jat oli­vat aja­neet upe­at au­to­van­huk­sen­sa Sa­han­lah­den ran­ta­hie­ti­kol­le vii­me per­jan­tai­na. Ku­vauk­sel­li­set kau­not­ta­ret lois­ti­vat il­ta-au­rin­gos­sa ja odot­ta­vat nyt Suur-Sai­maan ym­pä­ri­a­joa, joka koit­taa ju­han­nuk­sen jäl­kei­se­nä vii­kon­lop­pu­na 29.–30. ke­sä­kuu­ta.

Au­tot läh­te­vät kier­rok­sel­leen lau­an­tai­na 29.6. aa­mu­yh­dek­säl­tä Lap­peen­ran­nas­ta Au­to-Kil­ta Oy:n pi­hal­ta ja aja­vat siel­tä Ruo­ko­lah­del­le, jos­sa on ras­ti Eu­ko­nau­ki­ol­la. Ruo­ko­lah­del­ta aje­taan Puu­ma­lan ja Ant­to­lan sa­ta­man kaut­ta koh­ti Mik­ke­liä, jos­sa yö­vy­tään. Mo­bi­lis­tien il­ta­ta­pah­tu­ma jär­jes­te­tään Mik­ke­lin ra­vi­ra­dal­la, jos­sa pal­ki­taan muun mu­as­sa 30 ker­taa rei­tin aja­nut Ola­vi Ne­no­nen Piek­sä­mä­el­tä. Sun­nun­tai­na mat­ka jat­kuu Sai­maan ete­lä­puo­lel­ta koh­ti Lap­peen­ran­taa, jon­ne kier­ros päät­tyy il­ta­päi­vän ai­ka­na.

Pek­ka Kiis­ki Mik­ke­lin Mo­bi­lis­teis­tä ker­too, et­tä kier­tue on Puu­ma­las­sa lau­an­tai­na noin klo 11.30. Noin 280 ajo­neu­voa ko­koon­tuu yh­te­näis­kou­lun ken­täl­lä ja ruo­kai­lee sen jäl­keen Sa­han­lah­ti Re­sor­tis­sa.

– Au­tot läh­te­vät 45 se­kun­nin vä­lein Lap­peen­ran­nas­ta. Läh­tö­ai­ka on siis jak­so­te­tus­ti pit­kä, yli kol­me tun­tia, sil­lä 0-au­to läh­tee klo 9 ja vii­mei­nen klo 12.25. Aja­jat saa­vat puu­ha­pus­sin ja ajo­kar­tan, Kiis­ki ker­too.

Sa­han­lah­des­sa en­nak­ko­näyt­te­lys­sä ol­leis­ta upeis­ta au­tois­ta van­hin oli Topi Kon­ti­sen vuo­den 1951 Mer­ce­des Benz, joka on ol­lut Kon­ti­sen omis­tuk­ses­sa jo 20 vuot­ta, jos­ta seit­se­män vuot­ta Kon­ti­nen on au­tol­la aja­nut.

– Ko­ne­re­mont­ti sii­hen oli teh­ty, kun os­tin au­ton, mut­ta 2,5 vuot­ta olen teet­tä­nyt sii­hen kai­ken uu­sik­si. Jos tä­män Sak­saan myi­si, voi­si au­tos­ta saa­da pal­jon­kin. Kat­soin, et­tä sa­man­lai­ses­ta vuo­den 1952 mal­lis­ta pyy­det­tiin Sak­sas­sa 140 000 eu­roa, Kon­ti­nen pal­jas­taa.

Hän ei ole kui­ten­kaan myy­mäs­sä upe­aa mu­se­oau­to­aan, vaan osal­lis­tuu sil­lä van­ho­jen au­to­jen ajo­ta­pah­tu­miin ja naut­tii aja­mi­ses­ta.

Kyös­ti Ves­te­ri­nen omis­taa lä­hes yh­tä van­han, vuo­den 1960 Vol­vo 544 PV eri­kois­mal­lin, joka on ne­li­vaih­tei­nen ja sii­nä on avat­ta­vat ta­kaik­ku­nat, toi­sin kuin Suo­men vas­taa­vis­sa mal­leis­sa, jois­sa on kol­me vaih­det­ta ja um­pi­nai­set ik­ku­nat ta­ka­na.

– Os­tin tä­män it­sel­le­ni 60-vuo­tis­lah­jak­si Ala­jär­vel­tä, Ves­te­ri­nen ker­too.

Hä­nen po­jal­laan Ant­ti Ves­te­ri­sel­lä on upe­al­la lak­ka­maa­lil­la maa­lat­tu pu­nai­nen Vol­vo Ama­zon, jos­sa on 2-lit­rai­nen moot­to­ri.

– Os­tin tä­män vuon­na 1988 ja maa­lau­tin sekä re­mon­toin täy­del­li­ses­ti 1990-lu­vul­la. Ajoin sil­lä yh­den ko­ko­nai­sen pak­kas­tal­ven­kin ja sel­vi­sin. Sit­ten an­noin sen po­jal­le­ni An­til­le, isä-Ves­te­ri­nen ker­too.

Ama­zo­nin la­sis­sa on vuo­den 1996 ve­ro­merk­ki­kin la­sis­sa. Ke­sä­au­to­har­ras­tus yh­dis­tää isää ja poi­kaa, jot­ka ovat os­ta­neet myös pie­nois­mal­lit au­tois­taan. Kyös­ti Ves­te­ri­sen au­to­tal­lis­sa ly­my­ää myös vuo­den 1976 Hon­da 550 Ca­li­for­nia sekä vuo­den 1968 Sport tun­tu­ri­mo­po. Pap­pa­tun­tu­rin hän os­ti edes­men­neel­tä kaup­pa­neu­vok­sel­ta, Ei­na­ri Ha­ta­kal­ta.

– Se oli 35 vuot­ta van­ha ro­mu­pas­ka, jos­ta syn­tyi mel­koi­nen yl­lä­tys, kun sitä nel­jä vuot­ta lait­toi. Poi­ka oli kuin uu­si ja vä­hin­tään 3000 eu­ron ar­voi­nen. Vuo­den 1960 pap­pa­tun­tu­ri­han on le­gen­da, joka kul­ki niin lu­jaa, et­tä vauh­tia piti sää­tää, hän to­te­aa.

Ar­to So­pa­nen osal­lis­tuu ym­pä­ri­a­joon isän­sä van­hal­la Volks­wa­gen Kup­lal­la, joka on vuo­si­mal­lia 1973.

– Tämä on ol­lut uu­des­ta läh­tien edes­men­neel­lä isäl­lä­ni Art­tu­ril­la. Pik­ku­hil­jaa olem­me tätä lai­tel­leet ja ny­ky­ään tämä toi­mii ke­sä­au­to­na ja on mu­se­o­rek­si­te­ris­sä, So­pa­nen ker­too.

So­pa­sen ve­le­jen­po­jan­poi­ka Art­tu­ri on ol­lut iso­se­dän kyy­dis­sä ja oli nyt­kin mu­ka­na näyt­tä­mäs­sä ym­pä­ri­a­joon osal­lis­tu­via au­to­ja. Ar­to So­pa­nen osal­lis­tuu noin 4–5 ajoi­hin ke­sän ai­ka­na.

Par­kis­sa on myös vuo­den 1976 si­ni­nen Opel Ka­dett C-mal­li, jon­ka So­pa­nen ker­too os­ta­neen­sa puu­ma­la­lai­sel­ta Tuu­la Ruus­ka­sel­ta. Li­säk­si hä­nel­tä löy­tyy eri­koi­nen ve­nä­läi­nen IC-moot­to­ri­pyö­rä eli ”is­suk­ka” sekä pap­pa­tun­tu­ri­mo­po.

Suur-Sai­maan Ym­pä­ri­a­jon jär­jes­tä­vät yh­teis­työs­sä Mik­ke­lin Mo­bi­li­si­tit ry ja Ete­lä-Kar­ja­lan Van­hat Ajo­neu­vot ry. Jär­jes­te­lyi­hin osal­lis­tuu pal­jon va­paa­eh­toi­sia.