Tiina Judén
MIELI Kriisipuhelin soi vuonna 2024 lähes 400 000 kertaa. Ensimmäistä kertaa pystyttiin vastaamaan yli 100 000 soittoyritykseen. Myös MIELI Kriisichatissa autettiin edellisvuotta useampia yhteydenottajia.
Mikkelin kriisikeskuksessa vapaaehtoiset ovat vastanneet viime vuonna yhteensä 4 300 puheluun.
– Tämä on valtakunnallisestikin suuri määrä. Mikkelin kriisikeskuksessa MIELI Kriisipuhelimen lisäksi vapaaehtoiset voivat kouluttautua ja toimia vastaajana 12–29-vuotiaille nuorille suunnatussa Sekasin-chatissa, aikuisille tarkoitetussa MIELI Kriisichatissa sekä MIELI Tukisuhteessa, kertoo vapaaehtoistoiminnasta vastaava Kati Stålhand.
– Anonyymille keskusteluavulle on tarvetta. Puhelin- ja verkkokriisityössä kriisit ovat kesiössä ja mielenterveydellinen pahoinvointi näkyy myös meille päin, jos julkiselta puolelta ei aina apua saa, Stålhand sanoo.
Mieli ry:llä on Etelä-Savossa noin 25 vapaaehtoista MIELI Kriisipuhelimen palveluksessa. Työntekijöitä on kuusi, kriisikeskuksen johtaja ja viisi kriisityöntekijää.
Valtakunnallisen koordinaation kanssa sovitaan vapaaehtoisille tietyt päivystysajat. Monet vapaaehtoiset päivystävät myös paljon lisävuoroja. Vapaaehtoisissa on Stålhandin mukaan kaikenikäisiä henkilöitä, mutta tällä hetkellä ei löydy ollenkaan alle 30-vuotiaita.
– Jos auttamis- ja kuuntelukeskustelut voisivat antaa itselle jotakin, kannattaa minuun olla yhteydessä. Tämä työ ei lopu kesken, tarvetta varmasti löytyy 24/7. Haastattelun kautta on mahdollista päästä toimintaan mukaan aloittaen koulutuksella. Vapaaehtoisen oman elämäntilanteen tulee olla tasainen, ettei toisten kuormitus heilauta omaa jaksamista, Stålhand sanoo.
Mieli ry:n vapaaehtoisilta ei vaadita ammatillista pätevyysvaatimusta. Ajatus on, että Mieli ry:n asiantuntijoiden antama koulutus ja vapaaehtoistyön jatkokoulutus sekä työnohjaus antavat valmiuksia kohtaamiseen.
Menneisyyden kriisit voivat kuulua jokaisen elämään, mutta on toivottavaa, ettei omassa elämässä olisi meneillään mitään isompaa kriisiä.
Eveliina Pekkanen on ollut vuoden verran mukana Mieli ry:n vapaaehtoistoiminnassa. Hänen koulutuksensa alkoi vuoden 2024 alussa ja ensimmäiset puhelut hän pääsi vastaanottamaan helmi-maaliskuun vaihteessa.
– Vapaaehtoistyöhön käytettävä aika vaihtelee, mutta keskimäärin kaksi kertaa kuukaudessa minulla on kolmen tunnin päivystysvuoro ja kerran kuussa puolitoista tuntia työnohjausta. On mahdollisuus osallistua etäkoulutuksiin. Tunneissa tähän menee minulta noin kahdeksan tuntia kuukaudessa. Oman elämäntilanteen puitteissa ajankäyttöä voi ohjelmoida yksilöittäin.
Pekkanen tekee palkkatyökseen kehittämistyötä julkisella puolella ja sekin liittyy vähän hyvinvointiin ja osallisuuteen.
Hänellä oli monen vuoden ajan haave tehdä jotain vapaaehtoistyötä. Ihmisten mielenterveyttä tukevat asiat ovat lähellä hänen sydäntään.
– Siitä on saanut mukavan yhteisön. Koulutus ja tuki toimii tosi hyvin ja yksilön näkökulmasta siitä tulee tunne, että tuntee tekevänsä jotain arvokasta suhteellisen pienellä aikapanostuksella. Kun vastaa puhelimeen, niin keskittyy vain siihen ihmiseen. Se voi olla itsellekin vähän mindfulnessia, vaikka vastaan voi tulla rankkoja aiheita, Pekkanen kertoo.
Hän huomasi mahdollisuuden vapaaehtoiseksi ryhtymisestä sosiaalisen median kautta, kun uusia koulutuksia oli vuosi sitten alkamassa.
– On hieno tunne, kun kokee, että ihmistä, jolla ei ole ketään muuta, jolle kertoa ongelmistaan, on voinut auttaa kuuntelemalla. Hänelle on voinut tuoda paremman olon läsnäololla tai auttamalla löytämään jotain ratkaisuja. Tässä työssä saa myös suoraa käsitystä siitä, mikä meidän yhteiskunnan tilanne nyt on hyvinvointivaltiossa, hän toteaa.
Pekkanen on eniten huolissaan siitä, miten paljon on yksinäisiä ihmisiä, joilla ei ole ketään muuta jolle soittaa.
– Tulee näkökulmia, että vaikka olisi hoidon parissa tai asuisi tuetusti, niin hoitokontakti ja aikaresurssi ihmisen kohtaamiseen on niin lyhyt, että heille on sanottu, että soita vaikka sinne kriisipuhelimeen. Monenlaisissa hoitotehtävissä on tällä hetkellä kovaa kuormitusta ja kiirettä, Pekkanen kertoo.
– Kriisipuhelimen tehtävä on sellainen mihin pystyy ja tekemällä oppii.
Vapaaehtoisten työtä koordinoiva Kati Stålhand sanoo, että on tärkeää kokea saavansa toiminnasta jotain myös itselleen, muuten se loppuu lyhyeen.
– Vaikka tästä ei saa rahaa, niin opiskelija voi oppia asioista puhumista tai saada hyvää mieltä hyvistä kohtaamisista. Tällä voi kalenteroida merkitystä omaan elämään. Meillä ei ole yläikärajaa, mutta pitää olla virkeä ja tässä hetkessä mukana. Täysi-ikäinen pitää myös olla ja omata kohtuulliset it-taidot.
Toiminta on anonyymiä, joten soittaja ei koskaan tiedä, mistä puolelta Suomea puhelimeen vastataan. Eikä auttaja tiedä, kuka soittaa.
Esimerkiksi avioeroprosessissa henkilö saattaa soittaa viikkojen kuluessa useamman kerran, mutta ei samalle henkilölle, eikä vuosien ajan. Toiminnassa on paljon päivystäjiä.
Ennen joulua ja kesän korvalla vapaaehtoisille järjestetään yhteistä virkistäytymistä ja jatkokoulutusta.
Puheluiden tilastoinnissa suurimpia soittosyitä ovat paha olo, ahdistus ja erilaiset ihmissuhdeongelmat, mutta soittoihin voi olla monenlaisia muitakin syitä. Itsetuhoiset ajatukset on eroteltu tilastoissa. Kriisikeskuksen pääfokus on aina ehkäistä itsemurhia.
MIELI Kriisipuhelin ja Kriisichat toimivat kertaluonteisena apuna. Kevään aikana vahvistetaan päivystäjien määrää myös toiminnassa, jossa kriisissä oleva saa tukea kirjoittamalla saman vastaajan kanssa useamman keskustelun ajan, parhaimmillaan kuukausia.
Viime vuosina itsetuhoisten yhteydenottojen määrä on noussut sekä Kriisipuhelimessa että Kriisichatissa. 2024 Kriisipuhelimessa käytiin vuorokaudessa 19 puhelua itsetuhoisuudesta, joista keskimäärin kolmessa soittajan tilanne oli akuutti. Eniten ihmiset ottivat yhteyttä pahan olon ja ihmissuhteisiin liittyvien ongelmien takia.
Avuntarve on ollut koko 2020-luvun korkealla, ja yhteydenottajien puheissa kuuluu esimerkiksi päällekkäiset globaalit kriisit sekä leikkaukset etuuksista, järjestöjen toiminnasta ja julkisista palveluista. Toisaalta samaan aikaan moni on myös oppinut hakemaan apua.
Mari Laurila on pitkään tehnyt varhaiskasvatuksessa lastenhoitotyötä ja opiskelee nyt nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi. Hän on ollut nyt vapaaehtoisena pian kolme vuotta.
Hän on ollut Kriisikeskuksella työssä oppimisen jaksolla ja päässyt kokeilemaan myös nuorille suunnattuun Sekasin-chattiin vastaamista. Hän on toiminut myös työntekijänä pieniä pätkiä MIELI Kriisipuhelimen päivystäjänä.
Vapaaehtoistyö on antanut Laurilalle valtavasti.
– Koen merkitykselliseksi sen, että on olemassa puhelinpalvelu, mihin ihmiset voivat soittaa. Perheellisenä tämä antaa minulle myös omaa aikaa. Puhelintyössä voi mennä kuplaan, jossa saa omat murheet ja ajatukset nollaantumaan.
Vapaaehtoisista pidetään Laurilan mielestä myös todella hyvää huolta. Auttaminen siis palkitaan järjestämällä yhteisiä konsertteja ja yhteisiä ruokailuja, joissa näkee toisia vapaaehtoisia ja voi laajentaa omaa näkökulmaa vapaaehtoistyöhön. Samalla saa vinkkejä muilta.
– Työnohjauksissa voi purkaa mielen päälle jääneitä asioita. Päivän päätteeksi on mahdollisuus purkukeskusteluun kriisityöntekijän kanssa tai heille voi soittaa seuraavana päivänä, jos jokin asia jää mietityttämään.
Laurilan mielestä on hienoa kuulua johonkin yhteisöön. Hän todella odottaa samanhenkisten ihmisten tapaamisia.
– Minut sai aloittamaan halu auttaa, kun olen itsekin joskus saanut apua. Haluan jakaa hyvää eteenpäin. Ihmisen mielen liikkeet kiehtovat ja auttaminen tuntui omalta.
Epävarmuus tulevaisuudesta ja vaatimusten lisääntyminen näkyvät vapaaehtoisten kohtaamisissa.
Ylipäätään epävarma maailmantilanne askarruttaa, kaikki leikkaukset ja mitä on tulossa, näkyy joka puolella.