Tiina Judén
Nordic Healthcare Groupin (NHG) toteuttaman kyselyn perusteella kotihoidon työntekijöiden työhyvinvointi on parantunut kaikilla mitatuilla hyvinvointialueilla. Tulosten taustalla vaikuttavat erityisesti parantunut esihenkilötyö sekä arjen työn suunnittelu.
NHG toteutti loka–marraskuussa 2023 työhyvinvointikyselyn, johon vastasi noin 4 600 kotihoidon työntekijää ja lähiesihenkilöä 15 hyvinvointialueelta eri puolilta Suomea. Enemmistö vastaajista oli kotihoidon lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Vastaava kysely toteutettiin myös vuosina 2018 ja 2021.
Työhyvinvoinnin parantumisen taustalla huomattiin olevan erityisesti parantunut esihenkilötyö sekä onnistuminen arjen toiminnan suunnittelussa.
Kyselyyn osallistuneista hyvinvointialueista parhaimmat tulokset saavuttivat ja eniten tuloksiaan paransivat Etelä-Savon ja Keski-Pohjanmaan kotihoidot. Molempien hyvinvointialueiden kotihoidon johto näkee, että työhyvinvointi ei ole vain yhdestä asiasta kiinni. Näin he analysoivat sitä, miksi tulokset ovat parantuneet:
– Kehittämistyötä kohti Suomen parasta kotihoitoa on tehty laajalla rintamalla, sillä työhyvinvointi koostuu useista eri asioista. Eloisan kotihoidossa on kiinnitetty huomiota paitsi palkkaukseen ja henkilöstöetuuksiin, myös johtamiseen ja työprosesseihin. Varahenkilöstöä on vahvistettu niin, että se kattaa koko alueen. Henkilöstörakennetta on monipuolistettu lisäämällä esimerkiksi avustavaa henkilöstöä sekä fysioterapeutteja ja geronomeja tukemaan asiakkaan tarpeiden mukaisen hoidon ja palvelun järjestämistä,” kertoo kotihoidon palvelualuepäällikkö Tuula Kärkkäinen Etelä-Savosta.
– Osana Tulevaisuus kotona -hanketta kotihoidossa on vahvistettu valmentavaa johtajuutta: työntekijöistä välitetään ja heitä rohkaistaan vaikuttamaan omaa työtään koskevaan päätöksentekoon ja kehittämiseen. Työhyvinvoinnin yhteyshenkilöverkostossa työntekijät jakavat työhyvinvointia edistäviä käytäntöjä. Tiedolla johtamista, sähköisiä työvälineitä ja etäpalveluita on lisätty. Työntekijöillä on mahdollisuus osallistua työvuorojensa suunnitteluun. He viestivät aktiivisesti työstään ja kotihoidon palveluista esimerkiksi Eloisan somekanavissa,” kertoo puumalalainen hankepäällikkö Susanna Lempiäinen.