Rau­li "Bad­ding" So­mer­jo­ki tar­joi­lee au­to­ra­di­os­sa ajo-oh­jei­taan. Neu­lan­sil­mä va­sem­paan ja sa­taa oi­ke­aan. Pis­tää hy­mäh­tä­mään, sil­lä ko­vas­ti ral­li­pol­kua muis­tut­ta­val­la ko­to­tiel­lä ei sel­lai­seen ole mah­dol­li­suut­ta. Ei edes hen­ken­sä kau­pal­la. Pap­pia tuo­tai­siin äk­kiä vaik­ka ei oh­jauk­ses­sa klap­pia oli­si­kaan.

Olen pit­kin tal­vea ajel­lut Mik­ke­lin ja Puu­ma­lan vä­liä vä­hin­tään vii­koit­tain ja kar­tan­lu­ki­jan puo­lel­ta on kuu­lu­nut väis­tö­nuot­te­ja ti­he­ne­vään tah­tiin.

Muis­ta täl­lä suo­ral­la ne kuu­si kuop­paa - ei voi ol­la tot­ta, nyt nii­tä on jo kah­dek­san!

Ei tar­vit­se ol­la kum­moi­nen­kaan en­nus­ta­ja ar­va­tak­seen, et­tä vä­hin­tään joka toi­ses­sa au­tos­sa käy­dään sama kes­kus­te­lu.

Huh­ti­kuus­sa tiel­lä vii­väh­ti jo­ka­ke­väi­nen paik­kaus­par­tio, mut­ta sii­tä ei ole pal­joa hy­vää sa­not­ta­va­na. TV:n asi­aoh­jel­ma ker­toi ka­run to­tuu­den: paik­kaa­mal­la vain li­sä­tään kor­jaus­ve­lan mää­rää, joka voi lop­pu­pe­leis­sä tup­laan­tua. Siis sil­loin kun paik­ka pai­kan pääl­lä ei enää au­ta vaan on pan­ta­va pääl­lys­te ko­ko­naan uu­sik­si, hin­ta­lap­pu on jopa kak­sin­ker­tai­nen.

Koko ties­töm­me kor­jaus­ve­lan mää­rä on ar­vi­ol­ta kak­si mil­jar­dia eu­roa ja pai­suu koko ajan. Uu­den hal­li­tuk­sem­me lu­paa­ma 600 mil­joo­nan eu­ron hä­tä­a­pu ja­kau­tuu sekä maan­tei­den et­tä rau­ta­tei­den pak­ko­ra­ko­kun­nos­tus­ten kes­ken, jo­ten ei sii­tä Ete­lä-Sa­voon lii­ko­ja lii­ke­ne.

Kui­ten­kin, nyt kun meil­lä on kol­me alu­eem­me asi­at tun­te­vaa ja nii­hin vai­kut­ta­mi­seen val­mis­ta mi­nis­te­riä, eli Le­ni­ta Toi­vak­ka, Kim­mo Tii­li­kai­nen ja Jari Lindst­röm, niin toi­vo al­kaa pik­ku­hil­jaa elää. Ei meis­tä ku­kaan toi­vo van­han sil­ta­rum­pu­po­li­tii­kan pa­luu­ta. Nyt on isom­mat asi­at ky­sees­sä. Kan­sa­lais­ten hen­ki ja ter­veys en­sin, te­ol­li­suu­den, kau­pan ja tu­ris­min tar­peet heti sen pe­rään.

Het­ki vie­lä jos vii­vy­tel­lään niin käy kuin Sor­ta­van ja Kä­ki­sal­men vä­li­sel­lä osuu­del­la, et­tä siel­lä pys­tyy enää liik­ku­maan te­la­ket­ju­veh­keil­lä.

Toki SA Int ison hä­dän het­kel­lä sel­lai­sil­la­kin liik­kuu, mut­ta oli­si suo­ta­vaa, et­tä se voi­si ope­roi­da myös ku­mi­pyö­räi­sil­lä. Nii­tä on ar­mei­jan tal­leis­sa ny­ky­ään enem­mis­tö.

Nyt al­koi kesä oi­kein vi­ral­li­ses­ti­kin. Tu­ris­tit tu­le­vat, sa­moin tu­han­net ke­sä­a­suk­kaat ja hei­dän­kin puo­les­taan toi­von, et­tä tämä kesä on vii­mei­nen kan­ta­tie 62:n his­to­ri­as­sa, jol­loin kans­sa­mat­kus­ta­ja­na on us­kon ja toi­von li­säk­si ai­nai­nen pel­ko. Tie­dän sen­kin, et­tä mei­dän Ma­ti­as on joka kään­tees­sä yrit­tä­nyt pi­tää puu­ma­la­lais­ten puol­ta, myös täs­sä tien kun­nos­tu­sa­si­as­sa. Mut­ta ei hän­kään voi ra­hak­si muut­tua, jo­ten nyt on saa­ta­va kun­taa kor­ke­am­mat voi­mat val­jas­tet­tua yh­teis­ten tien­pa­ran­nus­vank­ku­rei­den eteen.

Us­kal­ta­nee­ko joku ol­la eri miel­tä?

Timo Korp­pi