Hanna-Mari Tyrväinen
Yhtenäiskoulun 7.– 9.- luokkalaisilla on yhteinen luontovalinnaisryhmä, jonka tunneilla opiskellaan luontoon ja luontobisnekseen liittyviä asioita käytännönläheisesti tekemisen kautta. Oppitunneilla käydään läpi eri teemoja, kuten metsästystä, kalastusta, retkeilyä ja ensiaputaitoja. Käytäntöön oppeja sovelletaan muun muassa luontoretkillä ja nikkaroimalla.
Tunneilla on tehty lintulautoja ja linnunpönttöjä sekä purjelaivoja, joiden toimivuutta on käyty testaamassa Puumalan virralla.
– Jokainen suunnittelee omansa. Tunnilla pohjustetaan aihetta esimerkiksi katsomalla opetusvideoita. Sitten hankitaan tarvittaessa materiaaleja ja toteutetaan työt. Lopuksi keskustelemme, tuliko siitä suunnitelman mukainen. Näin kehittyy hyvä luontosuhde, toteaa tunnit ohjaava matemaattisten aineiden lehtori Harri Kautonen.
Kautonen on porrastanut töitä, ettei joka vuosi tehdä ihan samoja asioita. Viime vuonna tehtiin pilkit ja Kaivannolla käytiin yhdessä kalastamassa.
– Täällä on hyvin tekeväistä porukkaa, joten opiskelu on käytännönläheisempää, eikä liian teoriapainotteista. Nuorille on tosi tärkeää saada itse suunnitella. Tarkoituksena on, että ajatteluun tulisi vähän pidempi kaari.
Kautonen ottaa esimerkiksi lintulautaprojektin.
– Oppilaat piirsivät aika hankalan näköisiä malleja. Varmistin, että heidän on yritettävä tehdä juuri samanlaisia kuin kuvassa. Oli ihan huikeaa seurata, miten oppilaat kehittivät eri ratkaisuja toteutukseen. Lintulaudat olivat tosi persoonallisia, hän kehuu.
Viime keväänä tehtiin purjeveneet.
– Osa hitsasi veneen raudasta vähän Wenno-tyyliin ja osa nikkaroi sen puusta. Purjekankaat tehtiin vanhasta lasten sateenvarjosta. Sitten kävimme aallonmurtajalla testaamassa, mikä kulkee parhaiten.
Viimeisimpinä tuotoksina oppilaat tekivät uistimet, joihin käytettiin koulun ruokalan käytöstä poistettuja haarukoita. Uistinten tekoon liittyvien opetusvideoiden jälkeen oppilaat tekivät haarukoista aihiot, jonka jälkeen ne koeuitettiin vedessä ennen viimeistelyä.
– Haarukka katkaistiin poikki ja pyöristeltiin päät. Sitten siihen porattiin koukunreiät ja metallinpala laitettiin ruuvipenkissä olevan muotin väliin. Vasaralla lyöden haarukka taipui tällaiseen muotoon. Jotkut käyttivät myös lusikkaa, kertoo Veikka Valtonen.
Viimeistelyyn käytettiin kahta erilaista tekniikkaa, pulverimaalia ja teippiä. Viivi Kiljunen viimeisteli vaaleanpunaisen ja kimaltavan uistimensa pulverimaalilla.
– Pulverimaali ripoteltiin uistimen päälle, lämmitettiin retkikeittimellä ja sitten se vaan suli siihen päälle. Siinä piti huomioida, ettei maalia lämmitä liian kuumaksi, kertoo Kiljunen.
– Mullahan oli myös pulveria, mutta siitä ei tullut ihan täydellinen ja laitoin teipit päälle. Nyt pinta on hyväntuntuinen, toteaa Valtonen.
Nuorten mielestä käytännöntekeminen on kivaa ja kaksituntinen tuntuu hujahtavan puolessa tunnissa.
Haastattelupäivänä Kautonen antaa tehtäväksi suunnitella hyvät jäänaskalit. Oppilaat saavat ottaa puhelimet käyttöönsä ja käydä lukemassa jäänaskalitestejä. Sen jälkeen testien perusteella arvioidaan, mistä omat jäänaskalit kannattaa tehdä.
– Jokuhan voi kehittää ne suoraan harjanvarresta, mutta varmasti joku alkaa veistämään muotoa puupalikasta. Siten käydään metallipuolella katsomassa vaihtoehtoja, mistä rautapiikin voisi tehdä. Lopuksi mietitään, käytetäänkö jäänaskaleita narun kanssa kaulassa vai tehdäänkö niihin joku vyöklipsu, Kautonen selvitti.
Kaikki realistiset toteuttamismahdollisuudet huomioidaan. Kautosen mukaan oleellisinta on nähdä oma prosessi, miten suunnittelun ja testaamisen kautta voi oppia, kuin että tekisi suoraan valmiiksi annettujen ohjeiden mukaisesti.
Valtosella on naskalisuunnitelma heti valmiina mielessä. Tarvitaan vain pitkä naula, metallilevy, puutuppi ja liimaa. Myös kotiverstaalla nikkaroiva Valtonen arvelee, että naskalit on melko helppo tehdä.