Suo­mes­sa on jo mel­ko pit­kään hys­sy­tel­ty kän­ny­kän lii­al­li­sen käy­tön vai­ku­tuk­sia op­pi­mis­tu­lok­siin, kes­kit­ty­mi­seen, ah­dis­tu­mi­seen ja mie­len­ter­vey­den häi­ri­öi­hin. Nyt Nor­jas­sa teh­ty tut­ki­mus osoit­taa, et­tä Nor­jan ylä­kou­luis­sa sää­det­ty kän­nyk­kä­kiel­to on vä­hen­tä­nyt tyt­tö­jen mie­len­ter­vey­den oi­rei­lua ja pa­ran­ta­nut hei­dän kou­lu­ar­vo­sa­no­jaan. Tyt­tö­jen to­den­nä­köi­syys men­nä pe­rus­kou­lun jäl­keen lu­ki­oon nou­si myös noin 8-14 pro­sent­tia, jos kou­lun kän­nyk­kä­kiel­to oli ol­lut voi­mas­sa kou­lus­sa kak­si vuot­ta. Ar­vo­sa­no­jen nou­suun vai­kut­ti­vat kiel­to kän­ny­kän tuo­mi­ses­ta kou­luun ja sen säi­löön ot­ta­mi­nen, mut­ta pelk­kä hil­jen­tä­mi­nen ei. Kou­lu­ar­vo­sa­nat siis pa­ra­ni­vat äly­pu­he­lin­kiel­lon myö­tä ja mikä tär­kein­tä kiel­to vä­hen­si myös kou­lu­kiu­saa­mis­ta. Tämä tu­los kos­ki sekä tyt­tö­jä et­tä poi­kia.

Ei ole sa­lai­suus, et­tä tut­ki­jat ym­pä­ri maa­il­maa ovat huo­lis­saan äly­pu­he­li­mien mu­ren­ta­vas­ta vai­ku­tuk­ses­ta mie­len­ter­vey­teen. Sa­no­taan se siis nyt ää­neen. Nuo­ret on ir­ro­tet­ta­va äly­pu­he­li­mis­ta. Fak­taa on myös se, et­tei äly­pu­he­li­men jat­ku­va käyt­tö usein­kaan pa­ran­na sen koom­min työ­te­hoa kuin ih­mis­suh­tei­ta­kaan.

Nor­jas­sa ei ole val­ta­kun­nal­lis­ta kän­nyk­kä­kiel­toa kou­luis­sa, mut­ta kou­lut ovat voi­neet it­se päät­tää niis­tä. Tut­ki­ja Sara Ab­ra­hams­so­nin tu­lok­sis­sa kävi il­mi, et­tä ty­töil­tä psyyk­ki­sen oi­rei­lun tai sai­rau­den vuok­si käyn­nit eri­kois­hoi­dos­sa, ku­ten psy­ko­lo­gin vas­taa­no­tol­la vä­he­ni­vät jopa 60 pro­sent­tia ja yleis­lää­kä­ril­lä käyn­nit 29 pro­sent­tia.

Su­ku­puo­lie­ro vai­ku­tuk­sis­sa joh­tuu sii­tä, et­tä ty­töt käyt­tä­vät kän­nyk­kää poi­kia enem­män. Sik­si he myös hyö­tyi­vät kiel­los­ta enem­män. So­si­oe­ko­no­mi­ses­ti tut­ki­mus­tu­lok­set an­toi­vat ym­mär­tää, et­tä kän­nyk­kä on häi­ri­ök­si eri­to­ten vä­hä­va­rais­ten per­hei­den lap­sil­le.

Vaik­ka pu­he­li­mis­sa on pal­jon tär­ke­ää ja hy­vää tie­toa nuo­ril­le, me­nee suu­ri osan sen käy­tös­tä kui­ten­kin viih­teel­le. Lap­sen ja nuo­ren kas­vat­ta­mi­seen kuu­luu myös äly­pu­he­li­men osal­ta ra­jat ja rak­kaus. Se­li­te­tään nuo­rel­le, mik­si lii­ka käyt­tö ei ole hy­väk­si ja teh­dään asi­an osal­ta sel­vät sään­nöt. Näin moni per­he toi­mii­kin jo, mut­ta täs­sä asi­as­sa sään­tö­jen nou­dat­ta­mis­ta on myös seu­rat­ta­va.

Haus­kaa vap­pua!

Tii­na Judén

pää­toi­mit­ta­ja