Uskallus tulee positiivisen palautteen kautta

Sami Nikkarin yksi lempisoitin on trumbetti.

Sami Nikkarin yksi lempisoitin on trumbetti.

Tiina Judén

PUUMALA on saanut uuden ja uudella tavalla ajattelevan musiikinopettajan, joka peräänkuuluttaa uskallusta tehdä virheitä. Lapualta kotoisin oleva kasvatustieteen maisteri ja musiikkipedagogi Sami Nikkari haluaa heittää pulpetit nurkkaan ja luoda tilaa toiminnalliselle opetukselle.

-En halua pakottaa ketään, enkä luoda negatiivista ilmapiiriä. Se sopii huonosti luovaan taideaineeseen, kuten musiikki. Haluan opettaa uskaltamaan tehdä myös virheitä, Nikkari muistuttaa.

Nikkarin mukaan puumalalaiset yläkoululaiset ovat innostuneita musiikista.

-Huomaan, että alakoulun opetus on ollut hyvää, sanoo yläkoululaisia vasta marraskuusta alkaen opettanut Nikkari.

NIKKARI on toiminut pitkään oman yrityksensä ”Iloiset Oppijat” kautta myös koirien tottelevaisuus eli toko-kouluttajana.

-En minä koiria kouluta, vaan niiden omistajia, Nikkari nauraa.

Hän myöntää, että eläinten koulutuksessa ja soittotaidon opetuksessa on yhtäläisyyksiä.

-Arkikielellä kerrottuna ne ovat pienissä osissa harjoittelu, kriteerien asettelu ja se, ettei yritä liian vaikeita asioita kerralla, Nikkari toteaa.

Toistojen määrä on myös olennaisen tärkeä asia. Näillä keinoilla sekä soittajassa, että koiranomistajassa saa nopeasti näkyviä tuloksia aikaan, mutta kumpikin vaatii viikkoja, mieluummin kuukausia.

-Kehotan useimmiten videoimaan omaa soittoharjoitusta ja pitämään harjoituspäiväkirjaa, jotta saadaan niitä onnistumisen kokemuksia.

Motivaation kannalta on olennaisen tärkeää onnistua. Lisäksi harjoitus- ja esiintymisvideoita on hauska katsoa myöhemmin, vaikka aikuisena.

UUDEN musiikinopettajan tavassa opettaa näkyy draamakasvatustausta. Hän kiittelee koulun rehtoria pedagogisesta vapaudesta tehdä musiikkiluokasta omanoloinen ja toiminnallinen. Soitinvalikoima on hyvä ja kitaroita löytyy kaikille oppilaille.

Nikkarin mielestä luovan aineen, kuten musiikin, hyödyt ovat kiistatta moninaiset.

-Kesken päivän nuoret pääsevät laskujen pänttäämisestä toiminnallisempaan työhön.

Nikkarin mielestä ei ole olennaista miettiä onko Mozart tärkeämpi, kuin Beethoven tai Sannin tuotanto. On yleishyödyllistä tietää niistä kaikista.

-Haluan painottaa opetuksessani muita asioita, kuten millainen muistijälki musiikkitunneista jää tulevaisuuden musiikin ja kulttuuripalvelujen kuluttajalle.

Lue lisää tänään ilmestyneestä Puumala-lehdestä.